Μέλισσα

Μέλισσα

Σάββατο 19 Δεκεμβρίου 2015

Ένας άγραφος μελισσοκομικός νόμος

Θυμάμαι όλα τα χρόνια που ''μαθητεύω'' πλάι στον παππού μου 
να πηγαίνουμε,κάποια στιγμή,τον Οκτώβρη και να τοποθετούμε ''σημάδια'' στο μέρος που θα ξεχειμωνιάσουμε. Θυμάμαι επίσης την έκπληξη μου την πρώτη φορά. Νόμιζα ότι μπερδευτήκαμε και πήραμε άδειες κυψέλες. Μία ώρα δρόμος για το τίποτα σκέφτηκα. Τότε ήταν που άκουσα για πρώτη φορά για τις κυψέλες ''σημάδια''. 



Μου εξήγησε τον άγραφο αυτό νόμο μεταξύ των μελισσοκόμων. Αρκετό καιρό πριν κάποιος μεταφέρει όλα του τα μελίσσια του σε μία τοποθεσία πήγαινε πρώτα 2-3 ''πιάνοντας'' στην ουσία το μέρος. Εγωιστικό? Καθόλου. Φανταστείτε να φτάνετε βράδυ στο μέρος που θέλετε να μεταφέρετε και να είναι πιασμένο? Τι κάνεις μέσα στη νύχτα?


Θυμάμαι τον παππού μου να μου αναφέρει ότι αυτό δε γινόταν πάντα. Παλαιότερα οι μελισσοκόμοι ήταν πολύ λίγοι,οι μετακινήσεις ελάχιστες και κοντινές,οπότε τα ''σημάδια'' δεν ήταν απαραίτητα. Όσο περνούσαν τα χρόνια όμως γινόταν όλο και επιτακτικότερη η ανάγκη να βρεθεί κάποιος τρόπος συννενόησης των μελισσάδων που δραστηριοποιούνταν στην ίδια περιοχή. Έτσι κι έγινε. Και για όσο καιρό υπήρξε σεβασμός και κατανόηση μεταξύ τους,αυτός ο άγραφος κανόνας λειτουργούσε. 

Ήρθε όμως ο καιρός που η απληστία και η πονηριά του νεοέλληνα έκανε τους μελισσοκόμους να πάψουν να πιστεύουν πλέον σε αυτό τον θεσμό. Κάποιοι μελισσοκόμοι άρχισαν να γεμίζουν ''σημάδια'' διάφορες περιοχές χωρίς πολλές φορές να έχουν καν πρόθεση να μεταφέρουν τα μελίσσια τους εκεί. Ήθελαν απλά να καβαντζώσουν το μέρος μήπως και κάποια στιγμή τους χρειαστεί. Ή ακόμη χειρότερα το έκαναν για να αποτρέψουν άλλους να τοποθετήσουν τα κοπάδια τους στην ίδια περιοχή. Και κάπως έτσι φτάσαμε να βλέπουμε συχνά στα μελισσοτόπια  παρατημένες κυψέλες,καπάκια,τελάρα. Ακόμη και σε μέρη που έχουν χρόνια να τοποθετηθούν μελίσσια.




Αναφορά στα σημάδια έχουν γίνει σε διάφορα μελισσοκομικά μπλογκ με κάποιες πολύ σωστές απόψεις που μπορούν να λύσουν τα όποια προβλήματα δημιουργούνται.

1)Σεβαστείτε τους συναδέλφους μελισσοκόμους. Μην ξεχνάτε ποτέ ότι τα μελισσοτόπια ανήκουν σε όλους. Μην πιάνετε μέρη στα οποία δεν θα τοποθετήσετε μελίσσια. Εάν ο καθένας από εμάς τηρήσει το παραπάνω κάναμε τη μισή δουλειά.

2)Βάλτε στοιχεία επικοινωνίας στα ''σημάδια'' σας. Το ονοματεπώνυμο σας και ένα τηλέφωνο,σε ένα χαρτί κολλημένα πάνωσε μία κυψέλη,αρκούν. Έτσι θα μπορεί κάποιος να επικοινωνήσει μαζί σας για να σας ρωτήσει εάν θα μεταφέρετε τελικά το κοπάδι σας εκεί ή αν ο χώρος είναι ελεύθερος. Και επιπλέον θα μπορεί κάποιος να σας ειδοποιήσει εάν συμβεί το οτιδήποτε (αρκούδα,φωτιές,κλοπές).

3)Σημάδια που να αποδεικνύουν ότι έχετε επισκεφτεί το χώρο πρόσφατα και συνεπώς τα ΄΄σημάδια'' δεν είναι ξεχασμένα. Ένα χλωρό κλαδί πάνω σε μία κυψέλη ή ο καθαρισμένος-ξεχορταριασμένος χώρος γύρω από αυτήν είναι απόδειξη ότι οι''κυψέλες-σημάδια'' δεν είναι  παρατημένες εκεί χρόνια. Ή ακόμα καλύτερα ένα χαρτί στο οποίο θα αναγράφεται η ημερομηνία που σκοπεύεται να φέρετε στο σημείο τα σμήνη σας. 


Και κάτι τελευταίο που προκαλεί διχασμό ανάμεσα στους μελισσοκόμους είναι το εάν θα πρέπει οι ''κυψέλες-σημάδια'' να φέρουν πληθυσμό ή όχι. Η πρώτη μου σκέψη θα ήταν ναι. Ότι δηλαδή θα πρέπει οι κυψέλες να τοποθετούνται μαζί με τις μέλισσες τους. Οι καιροί όμως δυστυχώς έχουν αλλάξει. Οι εποχές που μετέφερες τα μελίσσια σου κάπου και ήσουν ξέγνοιαστος έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. Πλέον σε κάθε μου επίσκεψη στο μελισσοκομείο η καρδιά μου χτυπά δυνατά μέχρι να βεβαιωθώ ότι όλα είναι καλά και οι κυψέλες στη θέση τους. Οι αρκούδες πολλές, οι ''πονηροί'' ακόμα περισσότεροι και το άγχος του μελισσά διαρκώς αυξάνεται. Πως λοιπόν θα μπορέσω εγώ να παρατήσω τα μελισσάκια μου σε μία περιοχή που συχνά απέχει πολλά χιλιόμετρα από το σπίτι μου. Βέβαια θα μου πει κάποιος ότι εάν η ζημιά είναι να γίνει θα γίνει, είτε έχεις 2 μελίσσια στην περιοχή είτε 100. Δεν είναι έτσι ακριβώς. Γιατί εγώ για παράδειγμα έχω έναν ηλεκτροφόρο φράχτη να προστατεύει το κοπάδι μου από τις αρκούδες. Εάν μεταφέρω τα ''σημάδια'' μου με τον πληθυσμό σημαίνει ότι θα είναι απροστάτευτα εώς ότου μεταφέρω και τα υπόλοιπα μελίσσια. Άρα λοιπόν πιστεύω πως είναι ασφαλέστερο τα ''σημάδια'' να τοποθετούνται άδεια.

Συμπεραίνοντας λοιπόν θεωρώ ότι ο άγραφος αυτός κανόνας των ''σημαδιών'' εάν λειτουργήσει σωστά,με βάση αυτά που είπαμε παραπάνω και προπάντων με σεβασμό,κατανόηση και αλληλεγγύη μεταξύ των μελισσοκόμων, λύνει πολλά προβλήματα και προλαμβάνει διαφωνίες και παρεξηγήσεις.

Και κάποιες φωτογραφίες από τα δικά μας ''σημάδια'' φέτος,στο μέρος όπου ξεχειμωνιάζει κάθε χρόνο εδώ και αρκετές δεκαετίες  ο μέντορας μου και παππούς μου.



Πλαστικοποίηση των στοιχείων μας που καρφιτσώθηκε σε μια κυψέλη. Κόστος 3 ευρώ


Πηγές φωτογραφιών
http://meliprovlimata.blogspot.gr/2011/09/blog-post.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου